sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Miten tähän tultiin?

Olen aina ollut ylipainoinen. Jo neuvolakortissa lukee 3-vuotiaana "painoa tarkkailtava". Joskus olen ollut normaalipainon ylärajoilla, mutta suurimman osan elämästäni reippaasti ylipainoinen. Olen harrastanut liikuntaa elämäni aikana paljonkin, pelannut jalkapalloa, ratsastanut, kuntonyrkkeillyt, käynyt kuntosalilla ja niin edelleen. Syöminen ja ruokavalio ovat ne ongelmat. Hassulta se varmastikin kuulostaa, mutta olen myös ollut yli 15 vuotta kasvissyöjä. Vasta viime vuosina olen aloittanut syömään esimerkiksi kalaa uudelleen. Sekin lähinnä vain arjen helpottamiseksi, kun sain muutama vuosi sitten ensimmäisen ja ainokaisen lapseni. Lihava kasvissyöjä? Kyllä vaan.

Raskaus jännitti kovasti, kun olin jo valmiiksi lihava ja pelkäsin saavani terveydenhoitajalta pahat haukut. Neuvolassa painooni suhtauduttiin kuitenkin asiallisesti ja raskaus sujui hyvin. Koko raskauden aikana painoni nousi vain reilut viisi kiloa, mikä tietenkin tarkoitti sitä, että onnistuin säätelemään syömistäni raskausaikana suht hyvin. Tokikin 6 kk kestänyt pahoinvointi auttoi myös... Kerrankin oli muka tarpeeksi hyvä syy syömistensä tarkkailuun. Aivan kuin oma terveys ei olisi tarpeeksi hyvä syy? Viiko synnytyksestä ja painoin 5 kiloa vähemmän kuin tullessani raskaaksi. Sitten alkoi alamäki. Äitiyslomalla ja hoitovapaalla ryhdyin jälleen palkitsemaan itseäni ruualla. Kuin huomaamatta paino kipusi reippasti ylöspäin ja lopulta (eli nyt) huomasin painavani enemmän kuin viimeisillään raskaana ollessani.

Olen aina syyttänyt myös vuorotyötäni ylipainostani. Yövuorot kuluvat mukavasti nameja mässyttäessä ja yövuorojen jälkeen on krapulamaiset olotilat; väsyttää, janottaa, kaikkea tekee mieli, lähinnä kaikkea missä on suolaa, sokeria ja/tai rasvaa. Joo, okei, kyllähän tiedetään, että vuorotyö lihottaa. Mutta nyt olen tehnyt puolisen vuotta päivätöitä ja olen yhtä lihava kuin viime kesänä? Mikä nyt tekosyyksi?

Näistä lähtökohdista sain tarpeekseni. Puhumattakaan siitä, että pikkuhiljaa alan ymmärtää, että en ole enää ihan nuori! Totta vieköön, jos haluan nähdä lapseni kasvavan, niin painoa on pudotettava. NYT!

7 kommenttia:

  1. Hieno nähdä jonkun yrittävän tosissaan päästä kiloistaan.. Itselläkin kovasti yritystä on tai ainakin pitäisi olla... En voikaan mitenkään olla ehdottamatta sinulle hauskaa keksintöäni joka saattaa hillitä namujen ostelua tai lisätä liikuntaa.. Tai ehkä sekä että..

    'http://www.selantakana.fi/2015/01/liikuntaa-ja-saastamista-kotikonstein.html

    Muita toimivia konsteja kilojen karisteluun ainakin itsellä on ollut veden juominen, hyvä aamupala ja tietty se sokerin vähentäminen, liikuntaa sen verran mitä suinkin jaksaa niin kyllä se siitä, itseään ei mielestäni tarvitse kuitenkaan liikaa rääkätä, kilot lähtee pikkuhiljaa... Tsemppiä sinulle kovasti, aion seurata blogiasi ja edistymistäsi, siitä saa aina itsellekin vähän virtaa jaksaa kun muutkin onnistuvat. Toivottavasti saan sinusta "vastaseuraajan"... Se taas auttaa jaksamaan blogaamista, onnea sillekin saralle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, ja kiitos tsempistä ja kommentista (blogin eka kommentti, jee!!)! Pitääpä käydä vilkaisemassa, löytyisikö hyviä vinkkejä toteutettavaksi :) Blogaaminen on mulle tuttua puuhaa, mutta jotenkin näin henkilökohtaisen blogin perustaminen jännittää. Ja siksi tämä erillään vanhasta blogista, ainakin toistaiseksi. ..

      Poista
    2. Ai mä olin viel eka kommentoija :) Mahtavaa! No ei mulla muuten oikein oo vinkkejä mutta tuo yksi linkittämäni keino löytyy.. Muuten blogini on vähän "erilainen" tai miten sen sanoisi..

      Poista
  2. Hei,
    nähtävästi nuo lihavat kasvissyöjät jaksavat ihmetyttää vuodesta toiseen. Tai vielä hurjempaa: lihavat vegaanit! Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään (siis kasvissyöjiin tai vegaaneihin, lihava kyllä olen), mutta olen törmännyt vuosien mittaan useampaan, ja kuulemma aina saavat selittää asiaa. Kai ihmisillä sitten vaan on niin vahvat mielikuvat siitä että kasvissyöjät syövät pelkkää porkkanaa.

    Tsemppiä projektiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, ja kiitos tsempistä! Joo se mielikuva varmaan on tosiaan yhä vaan vahva, salaattia ja porkkanaa kasvissyöjille. Vaikka harvaa sekasyöjää se liha vissiin lihottaa ;)

      Poista
  3. Itse myös ennen väitin, että vuorotyö vaikeuttaa laihduttamista. Kummallista, että nyt vuoden päivätyötä tehneenä, en ole onnistunut muuta kun lihomaan. Tsemppiä sulle tulevaan :) Vaikuttaa kivalta blogilta! Aion seurata tätä jatkossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, kiva kun olet mukana! Aina sitä jotain syitä läskeillensä keksii, jos ei vuorotyö niin sitten päivätyö... ;D

      Poista